Puas!

Monday, July 14

Assalamualaikum,

Saat ini, saya berada di ruang tamu RUMAH saya di Malaysia. Menikmati keseronokkan menggunakan internet wireless di rumah sendiri. Selama 10 bulan saya terpaksa berperang dengan diri sendiri untuk mendapat line internet di Mesir. Sama ada ke CC yang terdekat ataupun 'online' melalui Opera Mini. Nikmatnya!

Abah, umi, dan Acid serta Papok Meran menjemput saya di KLIA. Adik-adik yang lain, nenek, Cik Za, Wan Azam, Hafiz dan Fahmi menunggu dengan sabar di rumah. Terharu saya apabila di sambut dengan meriah di rumah. Belon-belon yang tertulis, 'Welcome Home' memenuhi ruang tamu. Thanks Cik Za! Terubat jua rindu saya. Umi juga telah memasak bermacam-macam makanan, ditambah pula dengan kek dan ais krim. (Aiii, sia-sia saja tinggal di tingkat 8 di Mesir. Hehehe)

Happy 4th Birthday Hafiz!

Perasaan yang tidak dapat digambarkan apabila bertemu dengan orang-orang tersayang di Malaysia. Sedih juga apabila terpaksa berpisah dengan rakan-rakan, namun kami masih ada baki 5 tahun untuk bersama di Mesir. InsyaAllah.
Perjalanan dari Cairo ke Kuala Lumpur amat memenatkan. Penat! Saya kira, selepas ini saya akan berfikir banyak kali sebelum membuat keputusan untuk mengambil penerbangan transit. Saya juga bersyukur kami pulang beramai-ramai, sekurang-kurangnya ada memori yang boleh mengubat rindu di kemudian hari.

Kami, semuanya dua-belas orang anak muda yang menanti dengan penuh sabar kedatangan 12 Julai 2008. Tiap-tiap hari saya memangkah kalender yang tertampal di kepala katil. Akhirnya tiba juga hari yang dinanti-nanti oleh semua. Seawal jam 4 pagi saya sudah bangun dari tidur. Sebenarnya, saya tidak dapat melelapkan mata memikirkan bahawa saya akan berjumpa dengan abah dan umi keesokkan harinya.

zac+eyman

Selaku 'ketua rombongan' terlalu banyak perkara yang perlu saya lakukan pada hari itu. Syukur, Alhamdulillah, urusan tremco telah dibantu oleh Kak Batah dan teammates yang memahami. Dua tremco bergerak menuju ke Cairo International Airport dari arah yang berlainan. Satu daripada Fustat, bumi yang membuka hijab antara saya dan Mesir dan satu lagi daripada Mounira, menuju ke Saad Zaghloul dan akhirnya ke airport.

eyman+fathy

Alhamdulillah, pujian kepada Allah apabila semua barang-barang kami semua tidak ditahan akibat lebih muatan dan terus dibawa untuk dijadikan barang-barang kargo pesawat EY654 dan EY418. Shama, ingat strategi kita. Boleh nak guna tahun depan ni.Hehehe.

Saat berpisah dengan teman-teman yang masih lagi setia di bumi Cairo tidak begitu menghibakan. Mungkin saya sedar satu fakta iaitu saya akan menemui mereka dalam waktu yang terdekat ini. Saya berdoa diam di dalam hati agar mereka menjadi diri mereka dengan baik sewaktu ketiadaan kami. =P Jangan rindu kami, pesan saya..

Housemates

Penerbangan dari Cairo menuju Abu Dhabi sangat biasa dan agak memboringkan. Saya menghabiskan masa denga tidur dan berbual-bual dengan rakan-rakan yang duduk di sebelah.

Terdapat satu insiden lucu ketika kami di Abu Dhabi. Sedang kami asyik menunggu giliran untuk check-in di pagar 17, datang sekumpulan orang dari tanah seberang atau kami gelar orang-orang 'irwan', menegur kami; 'Dari Indonesia ya?'

Siapa pula yang macam orang Indonesia ni? Kami saling berpandangan sesama sendiri; maka sesi bergelak-ketawa pun bermula. Selepas itu, hampir setiap kumpulan orang Irwan datang dan menegur kami; depa ingat kita ni pegang passport hijau? Mulalah kami mengangkat dengan bangga passport Malaysia yang berwarna merah dan berlatar belakangkan jata negara. Rasa bangga menjadi warganegara Malaysia mulai meruap di dalam dada. Bak kata Wani, 'tunjuk tudung bawal; trademark 'kakak-kakak' Malaysia'


Aku darah anak Malaysia!

'Kapan mahu berangkat'; satu soalan yang ditujukan kepada Farhana. Pada masa itu, barulah kami tahu mengapa kami didatangi oleh kumpulan orang 'irwan'. Sebab Farhana rupanya. Hehehe.

KLIA

Kita tinggalkan Mesir dan seluruh isinya sekejap dan tumpukan sepenuh perhatian terhadap Malaysia. Siapa yang hendak saya jumpa. Apa yang hendak saya lakukan.

Paling penting, saya ingin melepaskan rindu terhadap sahabat-sahabat baik saya. Izzati, Munee, Kak Syaz, Izzah, Diyana, Adila, Athiya, Fana dan Afiqah. Saya rindu bangat sama kamu semua! Selepas itu, seperti biasa, kami akan berkumpul di tempat biasa: the one and only: KLCC!

Tidak dilupakan, tempat yang menjadikan saya sebagai ' saya' pada hari ini, Al-Amin, bumi bertuah. Rindu.Rindu. Jika hendak membuat list tentang siapa, apa dan dimana, saya pasti, bukan di sini tempatnya. Terlalu banyak perkara yang saya ingin lakukan, terlallu ramai orang yang ingin saya jumpa, dan terlalu banyak tempat yang saya ingin tuju. Mudah-mudahan Allah mempermudahkan setiap urusan saya dan orang-orang yang berurusan dengan saya. InsyaAllah, saya akan gunakan masa cuti ini dengan sebaik mungkin dan tidak akan mensia-siakan masa yang telah diamanahkan kepada saya. Doakan saya sentiasa istiqamah dengan setiap pekerjaan saya dan berjaya dalam setiap apa yang saya lakukan.

Sudah 10 bulan saya menyepi dari dunia penulisan dan blog, doakan saya terus berjuang menggunakan pena dan tidak akan pernah berundur dari medan perang ini.

eymand.
Taman Keramat,
Kuala Lumpur,
MALAYSIA

3 comments:

[MH] said...

iman,mahu id ym kamu!!
iman,apsal takde gamba fathy kat blog niii?
iman apa yg kite kena bersedia nyaa?? hehe
jawab iman

nuruliman said...

hehehe, k
iman upload gamba fathy..

'adz said...

willkommen malaysia