Seminggu yang kosong.

Monday, July 21
Assalamualaikum,

Pejam celik, sudah seminggu saya pulang ke Malaysia. Saya kira, masa berlalu lebih pantas di Malaysia berbanding di Mesir. Kepulangan ke Malaysia membuatkan saya puas. Sangat puas!

Tanpa disedari saya mulai menyusun jadual musim cuti kali ini. InsyaAllah, saya akan menyertai Bengkel Penulisan GKLN pada bulan Ogos nanti. Bengkel yang medambakan cerpen baru/lama daripada saya. Saya kira, bakat saya mulai berkarat sejak 2006. Tarikh tutup untuk menghantar cerpen pada pagi tadi, jam 10. [ Bengang je kalo Amad bace...sorry Mad..]

Saya masih belum berpeluang untuk bertemu sahabat baik. Masing-masing berada di IPT, meneruskan perjuangan di medan yang tersendiri. Namun, tahap kebosanan saya masih berada di tahap minimum. Belum lagi mencapai tahap yang boleh membuatkan hati terpanggil-panggil untuk pulang ke Mesir. Hehehe.

Cukup bercerita tentang saya dan perjalanan hidup saya.

Manusia sering alpa dan lupa, oleh itu sebagai seorang yang menyedari tanggungjawab untuk menyampaikan kebenaran, saya ingin membantu mereka menghitung diri dan kembali kepada jalan yang asal. Sebelum Izrail meniup sangkakala yang pertama, sementara nyawa belum berada di hujung halkum, anda masih mempunyai peluang untuk kembali dan sujud kepada yang Maha Esa, yang Maha Pengampun lagi Maha Penerima taubat.

Dalam meniti arus globalisasi yang semakin memesat di bandar dan di kota, makhluk bernama manusia mulai tersasar dari trek syariat yang sebenar. Semua perkara di anggap remeh dan biasa. Kadang kala perkara yang melanggar syariat Allah itulah dianggap sebagai satu keperluan untuk terus bermukim atas bumi Tuhan ini.

Satu fahaman yang telah meracuni fikiran syabab dan fatayat Islam kini. Semuanya adalah agenda musuh-musuh Islam yang cuba meruntuhkan benteng Aqidah dalam hati muslimin dan muslimat sedunia. Apabila benteng itu mulai runtuh, Islam semakin dieksploitasi, dipijak dan dihina begitu saja. Contoh yang paling ringkas dan simple. Ikhtilat.

Ikhtilat adalah percampuran lelaki dan perempuan bukan mahram tanpa adanya keperluan yang dibolehkan oleh syariat Islam. Jangan anda anggap ikhtilat ini bersifat terang-terangan ataupun nyata seperti berjumpa berdua-duaan, berpegangan tangan, ber'couple' dan sebagainya. Namun, terdapat juga perhubungan di alam maya yang termasuk di bawah kategori ikhtilat; seperti ber'chatting' perkara yang tidak perlu sehingga menanam rasa yang bukan-bukan di dalam hati, berbalas sms yang tidak perlu, dan saling menelefon antara satu dengan yang lain. Semua ini adalah muqaddimah zina. Mungkin bukan dikategorikan di bawah definisi zina yang sebenar, tetapi hal ini termasuk di bawah bab zina hati... Renungkanlah...

Jauhkan diri dari ikhtilat. Mungkin dalam dunia serba canggih ini, sukar untuk kita tidak berhubungan antara lelaki dan perempuan, namun, cubalah untuk menjauhinya. Selemah-lemah iman adalah mencegah dengan hati...

Hadith riwayat Ahmad:
"Larangan berdua-duaan antara seorang lelaki dengan seorang perempuan kerana pihak yang ketiganya adalah syaitan".

Renungkanlah wahai sahabat...
Allah yang lebih Mengetahui dalam setiap perkara dan kepadaNya tempat kita kembali...

Klik sini- Lagi info tentang ikhtilat

eymand
keramat.

No comments: