Banyaknya!

Sunday, March 19
Wow! Banyaknya!

Assalamualaikum.

Bertemu kembali. Hari ini merupakan hari terakhir cuti sekolah. Esok sesi persekolahan 2006 akan disambung semula. Sepanjang cuti sekolah ini, jadual saya amat padat dan penuh. Hari Sabtu dan Ahad lepas, saya menghadiri bengkel Skor A SPM [Fizik dan Kimia] di Muzium Negara. Hari Isnin hingga Khamis pula saya menghadirkan diri ke bengkel SPM [Bahasa Melayu, Mat. Tamb. & Biologi] anjuran Kelab Kelas Ting. 5 sekolah saya di Research Centre, UIAM. Pada malam hari pula, saya sibuk dengan kelas tuisyen Kimia, Fizik, dan Biologi di Titian Cahaya.

Hari Jumaat, saya hanya berehat di rumah [kalau mengikut jadual yang dirancang, latihan debat bagi wakil sekolah diadakan pada pukul 3, tetapi telah dibatalkan kerana tutor kami dari UIAM sedang menghadapi exam]. Hari Sabtu dan Ahad pula kami sekeluarga pulang ke kampung bagi meluangkan masa dengan nenek, Wan, Cik Za, Apis, Amie and papok meran's family. Kami sekeluarga tiba di Kuala Lumpur lebih kurang pada jam 3.15 petang.

Wow! Banyaknya!

Pada hari esok sahaja saya perlu submit sekurang-kurangnya 6 homeworks dan pada awal pagi esok-sesudah perhimpunan pagi, saya akan menghadapi ujian Kimia [Bab tindak balas kimia, sebatian karbon, dan pengoksidaan dan penurunan]. Sehingga detik sekarang, saya baru sahaja mengulangkaji hingga bab ke-2. Terasa terlalu 'pening' dengan formula-formula yang tidak terhingga banyaknya, lantas saya duduk tercongok di hadapan laptop abah dan mula menaip. Homework BM pula tidak terkira banyaknya. Waduh.Waduh. Semuanya perlu dihantar selewat-lewatnya hari Selasa. Ujian Lisan BM SPM individu pun belum saya jalani. Ujian Lisan SPM BI berkumpulan pula akan menyusul.

Ust. Hafis memberikan kerja rumah BAT yang bilangan muka suratnya mencecah berbelas-belas. OoOoOoOo~. Hingga sekarang juga saya masih mencuba untuk menyiapkan kerja rumah Mat. Tamb. dan Mat. Mod. yang masih belum siap dari Januari. Ouch!*. Semua itu baru sahaja 1/4 dari kerja-kerja rumah yang perlu disiapkan dengan segera, belum ditambah dengan proses mengulangkaji 12 matapelajaran silibus tingkatan empat, entah bila boleh disiapkan.

Wow! Banyaknya!

Mengenai aktiviti ko-kurikulum pula. Seawal April nanti, saya dan team debat akan menyertai UIAM Interschool Debate buat kali yang kedua. Tidak memburu tempat, tetapi memburu pengalaman. Pada bulan Mei/Jun pula Piala MGB pula akan diadakan. Piala Al-Amin juga termasuk dalam agenda tahunan ko-kurikulum saya. Tamrin MT02 juga akan dilaksanakan pada bulan Mei/Jun. Lawatan/KPPK Hi-Tea/ debat persahabatan juga akan menanti saya dalam masa beberapa bulan akan datang.

Ramai yang merasakan ini semua kerja gila. Bagi saya tidak. Tidak sama sekali! Ramai orang boleh melakukannya termasuk saya. Semua ini memerlukan time management yang amat baik. Saya akan cuba mengatur masa dengan lebih baik. Apa gunanya jika seseorang itu hanya berjaya dalam bidang akademik tetapi gagal dalam ko-kurikulum dan sebaliknya. Saya tahu saya tidak berbakat dalam aktiviti sukan ataupun aktiviti JPA/Syabab, mungkin ini saja yang boleh menjadi poin tambahan semasa mendaftar di IPT/ untuk mendapat biasiswa. So, I will try my best to do the best and be the best! Wohoooo!

Wow! Banyaknya!
iman.
Jika anda menemui jalan buntu, jangan berputus asa atau mara ke hadapan, tetapi cuba undur ke belakang, dan anda akan menjumpai satu simpang yang penuh dengan harapan.

1 comment:

Anonymous said...

Kemanisan kepada kejayaan ialah perjuangan gigih/tabah/cekal/sabar dalam mengharungi cabaran .