Manusia tetap Manusia.

Tuesday, December 19
Assalamualaikum,

Saya baru pulang dari Explorace Dejuni 2006. Tidak ada 'mood' untuk mengulas tentangnya. Penat.

Manusia tetap manusia. Banyak yang saya belajar sehingga hari ini. Sejauh mana kita harap seseorang itu berubah, sejauh itu dia mengecewakan kita. Namun, ada juga insan-insan yang tidak pernah kita harapkan, membuat kejutan dan menonjolkan sesuatu yang mengagumkan. Insan-insan seperti ini perlu kita contohi. Insan yang sanggup mengambil jalan yang belum diterokainya untuk membentuk dirinya baru. Insan yang merasakan perlu ada pembaharuan dalam dirinya. Insan yang menjadi sumber inspirasi kepada yang lain.

Saya amat menyanjung dan memuji insan-insan ini.

Sebagai hamba Tuhan yang selalu melakukan kesalahan, kita perlu memuhasabah diri kita supaya kita tidak jauh terpesong dan berada dalam kesesatan. Mengharungi hari-hari yang 'payah' membuat saya banyak berfikir bagaimana menjalani hidup yang sepatutnya. Memilih teman yang layak dan dapat membimbing saya ke jalan Tuhan.

Amar ma'ruf nahi munkar. Tiga cara yang disarankan oleh Rasulullah s.a.w
:Tangan, mulut, dan hati. Sesungguhnya dengan hati adalah selemah-lemah iman.

"Ya Allah, aku mohon kepada-MU, Tuhan semesta alam, Kau bukakanlah hati mereka-mereka yang belum menemui kemanisan iman-MU. Bantulah mereka. Mereka dambakan pertolongan-MU. Amin."

~iman~




No comments: