Hari demi Hari/Double Personality? II

Tuesday, September 6
Assalamulaikum,

Lagi-lagi tentang double personality. Saya pernah bercerita tentang dilema saya. Akhirnya, 'orang-orang' tersebut telah mengetahui tentang perubahan saya. Kini mereka menuduh saya seorang yang mempunyai 'double personality/hipokrit/talam dua muka'. Sudah saya jangka. -_-' Malas rasanya hendak mengulas perkara-perkara sebegini, namun buat pengajaran untuk semua, marilah kita bersama-sama menghitung diri dengan ikhlas kerana Allah. Moga-moga diberi petunjuk dan hidayahnya.

Hipokritkah Aku?
By: Nuruliman

Aku punyai sahabat-sahabat yang 'cool'. Mereka semuanya mengikut 'flow/trend' semasa. Aku bangga dapat berkawan dengan mereka. Bertuahnya aku! Hari minggu, kami selalu melepak di KLCC, Bukit Bintang dan Mid Valley. Bahagianya kehidupan aku!

Kawanku seorang yang cantik. Dia suka memakai pakaian yang mengikut 'body shape' nya. Dia juga mengesyorkan pakaian-pakaian itu kepadaku. Pada mulanya aku takut untuk memakai pakaian tersebut. Bukankan Islam menyeru para muslimah menutup aurat? Tapi, kawanku berkata:

"Kau ni, pakai aje lah. Bila lagi kita dapat pakai baju macam ni. Tak 'cool' lah kau ni. Sekarang zaman moden, dah tak ada lagi 'teenager' macam kita yang pakai baju panjang-panjang macam kau tu"

Dengan jahilnya aku menyarung pakaian menjolok mata itu.

*Jika dulu tudung ku biarkan lepas ke bawah, kini, aku sudah pandai mengikut fesyen tudung 'tak cukup kain' yang sangat popular di kalangan masyarakat jahil.
*Jika dulu aku memakai baju yang berkaf, kini aku memakai baju yang dipanggil 'three quarter'.
*Jika dulu aku memakai kain, kini, aku sudah pandai menggayakan seluar jeans ketat Levi's.

Ramai yang menegurku:

"Wow, you look so great today!"

"Lawanya awak sekarang."

"Amboi, pandainya bergaya!"

Aku semakin megah dengan diriku. Diriku dipuja-puja.

*Jika dulu, lelaki memandangku dengan sebelah mata, kini terbeliak mata mereka memandangku.
*Jika dulu, aku anti-lelaki, kini aku seorang yang terlebih 'mesra' dengan lelaki.
*Jika dulu aku selalu berkata:

"Mana bolah kawan dengan lelaki yang bukan muhrim, berdosa tau."

Kini aku lebih senang dengan:

"Alah, bukannya kami buat perkara tidak baik, kami hanya kawan saja. Tak baik tau fitnah-fitnah"

*Jika dulu, aku sering berkata:

"Hipokritnya dia. EEE.. Tak sangka dia bla bla bla.."

kini:

"Alah, dia bukan hipokrit, dia cuma berubah ikut edaran zaman aje"

ASTGHTAFIRULLAH!

Renungkanlah bingkisan saya itu. Bukan hendak mengecam sesiapa, sekadar pengajaran buat semua.Itulah hakikat akhir zaman. Hitunglah diri kita dengan penuh rasa rendah diri dan taqwa. Sesungguhnya, Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang.

Saya seorang insan biasa yang dijadikan oleh Allah, tuhan semesta alam. Maha Besar Allah! Saya tidak sempurna, namun saya berusaha untuk menjadikan diri saya sempurna di sisi Allah. Moga-moga anda juga begitu.

adios,
~eyman~
-Marilah kita bertaubat sebelum sangkakala ditiup, - membunuh makhluk gian 'al-wahn-

No comments: