Hari-hari cuti begini III

Tuesday, September 23
Assalamualaikum,

Setiap manusia diduga dengan ujian yang berlainan. Semuanya telah ditetapkan oleh Allah mengikut tahap kemampuan masing-masing. Sesungguhnya Allah mengetahui di mana tahap kemampuan hamba-hambaNYA. Tidaklah Allah turunkan sesuatu ujian melainkan hendak menjadikan seseorang itu seorang yang lebih bertaqwa dan beriman... Allah Maha Mengetahui dan sentiasalah bertawakal kepadaNYA.. Dia yang Maha Kuasa.. Terselindung hikmah yang besar di sebalik semuanya, hanya mereka yang sabar sahaja akan merasai nikmatNYA. Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku..Betapa kerdil dan jahilnya aku.. Segala Ujian yang diberi adalah tanda betapa Kau menyayangi hambaMu ini... Astaghfirullah...

Ramadhan semakin menuju ke akhirnya, Syawal pula sudah tidak sabar-sabar untuk bermula..

Alhamdulillah, sampai juga hasrat di hati untuk berpuasa dan beraya bersama keluarga.. Cukuplah setahun di rantau orang, merasa perbezaan budaya antara dua bangsa. Sudah lama saya tidak menulis entri yang bersifat personal sebegini. Aihh~~

***
Terima kasih abah dan umi!
Tiada insan yang lebih memahami diri ini selain kalian. Terima kasih kerana 'malayan' segala kehendak kakak dari awal hingga ke akhir. Terima kasih kerana sanggup berhabis wang ringgit. Terima kasih kerana melayan bebelan dan rungutan serta rengekan kakak. Terima kasih kerana menjadi peneman dan pendengar setia di kala hati ini runsing. Terima kasih. Terima kasih. Hingga akhir hayat, tidak terbeli jasa abah dan umi. Terima kasih. Doakan kakak menjadi seorang anak yang solehah, semoga itu yang mampu menjadi balasan atas didikan dan asuhan serta pengorbanan abah dan umi selama ini. Terima kasih....
***
Pada asalnya, niat di hati, cuti kali ini, saya ingin bercuti sepuas-puasnya, menziarahi rakan-rakan dari utara ke selatan. Dari timur ke barat, namun kesihatan diri membataskan saya untuk berbuat demikian.

Bermula dari awal tahun, kesihatan saya mulai tidak menentu. Jika di kelas, hampir dua hingga tiga kali ke tandas. Begitu juga keadaannya di rumah. Hati menjadi tidak menentu. Emosi menjadi tidak stabil. Susah untuk menumpukan konsentrasi di dalam kelas lantaran keadaan diri yang asyik ke tandas semasa kuliah berlansung.

Kadang kala semasa menghayun langkah untuk keluar dari kelas, kedengara dengusan-dengusan kasar tanda protes. "Aihhh..budak ni lagi" Mungkin itulah yang sentiasa berlegar-legar di kotak fikiran mereka. Terguris hati kecil ini. Semakin lama, keadaan menjadi lebih teruk.

Diri ini yang tidak ingin lagi mengeruhkan keadaan, mengambil keputusan untuk mengundur diri. Natijahnya: sebulan tidak menghadiri kuliah. Mungkin ada yang merasa saya mengalami kerugian di situ, "Ala, kau tahan je la..". Namun, tiada siapa yang boleh mengungkapkan apa yang dirasai melainkan dia berada di tempat saya, merasainya sendiri. Hanya mereka yang pernah merasainya, tahu keadaan yang sebenar. Tidak ada niat di hati untuk melarikan diri. Tidak pernah walaupun sekali.

Ujian yang diberikan terasa payah. Terasa susah. Terus, diri ini meminta petunjuk dari Ilahi yang sentiasa membantu hamba-hambanya yang berada di dalam kesusahan. Mujur ada sahabat-sahabat yang memahami dan sentiasa menjadi teman di sisi sewaktu memanjat tangga Hospital Al-Hikmah. Terima kasih sahabat! Moga Allah memberi ganjaran yan besar buat mereka yang selalu melebihkan saudaranya dari diri sendiri; mereka yang selalu berkorban demi sahabat. InsyaAllah. InsyaAllah.



Berkotak-kotak ubat di telan, bermacam-macam ujian dijalani. Diri masih belum sembuh sepenuhnya. Kembali ke tanah air, keadaannya begitu juga. Diri ini tidak pernah penat melangkah ke klinik-klinik dan hospital. Biarlan penat, asalkan sihat.

Hari ini merupakan temujanji terakhir dengan Pakar Urologi Ampang Puteri sebelum pulang ke Mesir. Setelah sebulan lebih menelan Detrusitol [dimana sebiji Detrusitol=sebiji pizza], diri semakin pulih. Tambahan pula ahli keluarga yang tidak putus-putus memberi semangat dan 'menyediakan bahu untuk bersandar', diri terasa kuat dan berusaha untuk melawan penyakit ini.

Doakan diri semoga cepat sembuh.

"Sebagai sahabat, perlu kita bertanya khabar sahabat yang lain. Sihatkah dia? Sudah makankah dia? Ada apa yang boleh ditolong? Seorang sahabat adalah seorang yang memahami sahabat yang lain dan menyokongnya [ contohnya: beri laluan untuk ke tandas, tanda sokongan, bukannya pandangan tajam atau dengusan kasar]. Semoga kita bersama-sama menjadi seorang sahabat yang diredhai Allah Taala"


p/s: Terima kasih semua yang membantu dan menyokong saya. Buat Zaidatul Husna yang selalu menemani saya ke Hospital walaupun dalam keadaan penat. Tidak dilupakan Hasanah yang sanggup menemani saya menjalani pelbagai ujian [+ membantu saya mengira wang; takut-takut tidak cukup untuk membayar kos rawatan..hikhikhik]. Terima kasih sahabat! Hanya Allah sahaja yang dapat membalas budi baik antum semua!

p/s: Tidak lupa kepada housemate ku yang banyak membantu: Zac, Fana, Huda n Ulya. And to fellow MARANIANS, only Allah can repay all your kindness. luv ya' muahhh! : Dira, Ita, Izati, Izat,Aiesyah n the rest of batch 7, *you know who you are*, thanks for all the support. Syukran!



eymand



2 comments:

Anonymous said...

Kepada semua bakal pelajar medic tahun 2 cairo...ni dah nak masuk tahun 2 tak lama lagi...semoga berjuang habis2an...segala halangan hadapi dengan usaha,doa dan tawaqqal.Tolong menolonglah diantara kamu dalam segala hal ,agar kemanisan ukhuwwah dapat kamu semua nikmatinya.

[MH] said...

waaa,kita dh tahun duaa! mcm tak caye je

iman mmg tabah..semua org tahu