Hari demi Hari/Double Personality?

Monday, August 15
Assalamualaikum,

Hari ini baru saya 'terperasan', post saya yang bertarikh 11/8, mempunyai tajuk yang sama dengan post ayah saya. Biasalah. Dah nama pun satu keluarga. Abah, sorrylah ye. Sehati sejiwa lah katakan.
Hari demi hari berlalu macam tu saje. Minggu ni adalah minggu pertama peperiksaan percubaan berjalan bagi pelajar T.3, manakala minggu kedua bagi pelajar T.5. Masa berlalu amat pantas. Saya sendiri tak dapat mengejarnya. Memang saya ni malas agaknya...

Kini, sudah masuk minggu kedua bulan Rejab. Tidak lama lagi Sya'ban dan disusuli Ramadhan. Tak sabar rasanya menanti Ramadhan yang mulia tiba. Perasaan syahdu yang sukar digambarkan.

Baru ini saya 'terfikir' tentang satu perkara yang telah lama membelenggu diri. Double personality. Kadang-kadang saya bertanya pada diri, "Adakah aku mempunyai dua personaliti?" Persoalan ini timbul tidak lama dulu. Pada satu ketika saya merasakan saya sudah berada di 'path' yang betul. Seperti yang termaktub di dalam Al-Quran. Surah Al-Fatihah: "Ihdinas Siratal Mustaqim". Namun, tiba-tiba saya merasakan saya sudah memilih 'path' yang salah dan saya mula menukar hala tuju saya. Perubahan ini membuatkan saya terpaksa berdepan dengan beberapa 'orang' tidak memahami apa dia "Siratal Mustaqim". Saya terpaksa 'berselindung'daripada mereka supaya saya tidak kehilangan 'orang-orang' yang penting bagi saya. Banyak helah yang saya lakukan supaya mereka masih setia bersama saya. Adakah saya seorang yang hipokrit?

Bila saya berfikir dengan lebih matang dan mendalam, sebenarnya, saya tidak perlu takut dengan mereka jika mereka ingin meninggalkan saya kerana ukhuwah yang terbina antara kami bukanlah ukhuwah Fillah tetapi untuk keseronokkan keduniaan semata-mata. Astgahfirullah! Zaman kini penuh dengan tipu daya. Kita tidak dapat menjangka hati budi seseorang. Rambut sama hitam tetapi hati lain-lain. Mungkin saya tidak perlu gusar untuk menghadapai cabaran mendatang kerana hidup ini tidak akan berwarna jika saya tidak mencalitkan warna-warna cabaran di atasnya. Bukan begitu? Kebijaksanaan telah diberi. Terpulanglah sama ada kita mahu menggunakan dengan berhikmah atau tidak.

Allah Maha Adil lagi Maha Penyayang. Tidak Dia beri semua cabaran kehidupan ini kepada hambaNYA melainkan mahu hambaNYA kembali kepada NYA. Allahuakbar. Itulah realiti. Hipokrit atau tidak bukan soalnya, namun, adakah kita berada di "Siratal Mustaqim" dan bertawakkal kepadaNYA? Saya bersyukur kerana saya telah disedarkan sebelum terlambat. Moga-moga 'orang-orang' yang belum sedar, kembali kepadaNYA secepat mungkin. Kita tidak tahu bilakah kematian tiba. Mungkin esok, mungkin 20 tahun akan datang. Soalannya telah lama diberi: "Ma Rabbuka". Adakah anda pasti anda sudah bersedia dengan jawapannya?

adios,
~eyman~
Allah Maha Pengasih lagi Maha Pengampun

No comments: