Selamat berjuang!

Saturday, August 9
Assalamualaikum,

Hampir sebulan saya berada di tanah air tercinta. Ketika saya saya sedang seronok bergumbira dengan keluarga, beberapa rakan sekolah mula mengatur langkah, menuju destinasi masing-masing untuk menyambung cita-cita. Entah mengapa pemergian mereka lebih 'glamour' dari pemergian saya dahulu.Hahaha.

Saya bangga dengan rakan-rakan yang telah melalui alam 'matrik' dan persediaan di Malaysia. Seperti yang kita semua maklum, sistem 'matrik' dan 'persediaan' ke luar negara di sini adalah sangat strict dan susah! Haha. Saya sendiri tidak dapat membayangkan nasib saya jika saya memasuki kolej matrik ataupun mendapat tajaan biasiswa yang memerlukan saya membuat persediaan terlebih dahulu di sini. O_O..

Namun, bagi saya, belajar di luar negara tidaklah sehebat yang disangka. Tidaklah seseronok yang saya sangka. Mungkin ramai tidak bersetuju dengan pandangan saya, namun, jauh dilubuk hati saya, saya amat mencemburui rakan-rakan yang berada di Malaysia. Saya tidak menafikan dengan menuntut di luar negara, skop pemikiran kita akan bertambah. Kita mulai melihat perkara-perkara yang ada di sekeliling melalui perspektif yang berbeza. Pengalaman juga bertambah. Saya tidak menafikan semua itu. Namun, saya sebagai saya; tetap berpendapat belajar di luar negara tidaklah sehebat mana. Berjauhan dengan keluarga dan sahabat...

Mungkin ramai akan mengatakan saya seorang yang manja, tidak boleh berenggang dengan keluarga, berfikiran cetek. Haha. Suka hati andalah hendak melabel saya dengan apa-apa label pun. Biasalah manusia, rambut sama hitam, hati lain-lain. Ok. Cukup di sini saja di sini! Noktah!

Walauapapun, tahniah buat rakan-rakan yang berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara. Janganlah sia-siakan amanah yang telah diberikan dan semoga anda pulang ke tanah air dengan segulung ijazah! Good Luck!


Ogos
Khadijah Mahmud 7 Ogos
Universiti Sumatera Utara,Medan, Indonesia: Medicine

Bashirah Mohd Khairi 17 Ogos
University of Michigan Ann Arbor , USA: Actuarial & Financial Mathematics

Ammar Ahmad Faris 17 Ogos
Univ of Illinois Urbana Champaign, USA: Computer Engineering

Duha Mohd Yunus 20 Ogos
Univ Padjajaran Bandung, Indonesia: Medicine

Atiqah Khuzaini 30 Ogos
Carleton University , Ottawa , Ontario, Canada: Biomedical & Chemical Engine

September
Amir Hamzah Ishak 8 Sept
Univ Al-Azhar, Egypt: Medicine

Mu'az Shaharom 26 Sept
RCSI Ireland: Pre Med

October
Hazwani Hanizam 7 Okt
Univ Al-Azhar, Egypt: Medicine

Syifa Habeeb Rahman 7 Okt
Univ Al-Azhar, Egypt: Medicine

Mardhiah Abu Bakar 7 Okt
Univ Al-Azhar, Egypt: Medicine

eymand

3 comments:

atiqahmki said...

Entah mengapa pemergian mereka lebih 'glamour' dari pemergian saya dahulu.Hahaha.

-hahaha.glak ana bace.mungkin grup yg lbih aktif skrg ni kot.heh

Namun, bagi saya, belajar di luar negara tidaklah sehebat yang disangka. Tidaklah seseronok yang saya sangka

-i seriously agree..kalu xmo gi bleh x?huhuhu~dulu punyelaa bcite2.aih3.manjekah shaye?entahlee

Anonymous said...

hahahaha-dalam putaran roda hidup ini biasalah berperasaan begitu...apa-apa yang kita sangat2 tak suka itulah yang Allah sediakan untuk kita...ada message sebenarnya..cuba perhatikan dengan mendalam...setiap satu ...setiap detik ...setiap hari yg berlalu pasti ada permata yang berharga yang dikaut untuk menghiasi hari2 depan.
.....
.....
perangcangan kita dan perancangan Allah....

dan yakinlah bahawa perancangan Allah lah yang terbaik untuk kita....semoga nt terus bersemangat...menjadi pemusafir berkelana jauh meninggalkan keluarga dan sahabat2 tersayang...demi berjihad menimba ilmu...berkelana di perantauan dengan seribu dugaan mendatang yg tak diduga..agar nt belajar menjadi manusia yang lebih hebat,lebih tabah,lebih bermakna dan lebih yakin...insyaallah..amin

atiqahmki said...

huhu, ameen2 ya rabbalalamin.
thnx iman... =))
barakallahufik.
ana quote tauuu..