Masa...

Monday, November 19


Bukan senang untuk menjadi seorang doktor. Bukan senang untuk memasuki bidang perubatan. Kepada anda yang mengetahui sejarah hidup saya-merujuk kepada kehidupan saya 4-5 bulan yang lepas, mungkin anda tidak percaya bahawa kini, saya seorang pelajar perubatan, dan dalam tempoh 5 tahun lagi, saya akan menjadi seorang doktor. InsyaAllah. Seorang yang mempunyai lulusan B3 di dalam matapelajaran Biologi, gagal dalam temubual Biasiswa JPA-jurusan kejuruteraan, dan hampir-hampir memasuki kolej swasta di Cyberjaya, kini nun jauh di perantauan, berjauhan dengan keluarga dan teman-teman, menyusuri suka-duka seorang pelajar perubatan di bumi kelahiran Nabi Musa A.S

Believe it? No. I seriously can’t imagine myself as a medical student although I’m among them right now~ Ouch!

Jika saya berjaya dalam temuduga JPA, mungkin saya sedang menjalani A-Level dan akan ‘terbang’ selepas 2 tahun. Menjadi seorang jurutera….

Berbalik kepada realiti. Saya akan menjadi seorang doktor. Noktah.

Apa yang menarik di sini, kini? Melainkan cuacanya yang sejuk, saya lebih tertarik dengan Malaysia. Udara yang jauh lebih kotor. Keluarga dan teman kamceng. Layanan mesra penduduk setempat dan macam-macam lagi. Nasib baik masa berlalu dengan cepat di sini. Seawal jam 4.45 pagi, saya akan bangun dari tidur dan menunaikan solat subuh. Kuliah bermula pada jam 9.00 pagi dan kebiasaannya tamat pada jam 3.00/4.00 petang. Sekitar jam 10.00 malam, saya sudah pun mendaftar di alam mimpi.

Belajar/ulangkaji? Gulp! Saya tahu, tabiat lama harus dibuang jika ingin mendapat pangkat mumtaz di kemudian hari. Saya kira, saya kini bertambah rajin. Lebih rajin dari sebelum ini. Mungkin tidak setiap malam, saya bermurah hati untuk mengulangkaji, namun saya ada mengulangkaji, dan dengan bersungguh-sungguh. Abah, Umi, I’m better person now! I’m not the old, same lazy Iman~ Ouch~

But, still, there some laziness gene inside me!Hehe Sometimes, it’s killing me when my own housemates study till after night! I told them, there’s no use to study till your eyes drop and feel depressed at the end of the day. You should relax and sit back. There are a lot of people died because of stress at young age. O_O

My principe is as simple as ABC. Pay attention in class, do ‘some’ revision after class, be happy, and make sure, there’s ENOUGH sleep! Hehehe. Abah, umi, don’t laugh!

I hope the lecturers will use creative technique in order to make us understand what are they trying to say-lets just forget about their weird accent(and they have guts to say that Malaysians accent is weird?!! For God sake, Malaysians can speak English better than them laaa..) Still, they are superb! No books are required during classes. They remember everything. During classes, sometimes, they give us a short tazkirah and always relates medicine with Islam. Although my less favorite course is Anatomy but the creativeness of the lectures really caught my attention-although I always fall asleep in the class. Ouch!

9 bulan lepas saya bertekad untuk menguruskan badan. Tanggal 14 Februari pasti tidak akan saya lupakan. Hasilnya: 15 kg sudah dibuang! Teruja? Mari berdiet!
Namun, masih banyak yang perlu dibuang. Bak kata orang, BMI kena normal.

Berjauhan dengan keluarga dan tinggal bersama kawan-kawan sekuliah membuatkan saya menghargai segala apa yang saya miliki di Malaysia. Saya sangat berterima kasih kepada Abah dan Umi kerana sangat sangat menjaga saya dengan baik selama ini. Memasak untuk saya, membasuh untuk saya, menghantar saya, mendengar rungutan, dan macam-macam lagi. Tiada siapa yang dapat menandingi anda berdua! Rindu saya pada Malaysia sudah mebuak-buak-Cuma tidak dilayan dengan emosi saja. Jika dilayan dengan emosi, pasti berbaldi-baldi airmata boleh dikumpul.

6 tahun saya akan berada di sini. Lamanya!!!!!!

Yang kini sedang giat mengulangkaji pelajaran ditemani stoking dan sweater serta teh panas:
Eymand.

1 comment:

Khazinatul_Asrar said...

uhu.ade pun mase nak update kan?ngeh3.even terpakse memekakkan telinge kat cc tu.hehe.dun lazy2 ma..U sgt lain ngan skola.xde da cam kat AA dulu.no PUI da la.huwaa..miss pUI sooo much!-_-'. wuteva it is,life must go aite?

now baru kite rase cam beruntungnye ade org tlg msk,buat sme utk kite.kan3?hehe.teman kamceng?ahaks.sape la tu.kes3.

siyes rindu nak jmpe ramai2 cam aftr spm dulu tu.mkn2 kat kenny's.haih,memorable btol la.jgn lyn perasaan sgt maa,kang banjir plak sane.keh3.

okeh~mari ziarah "rumah" baru saye.wee:D