#5 Perlahan-lahan

Thursday, May 26
Salam alaik.

Untuk jadi yang lebih baik, ada harganya.

Ada yang perlu kita lepaskan.
Ada yang perlu kita tinggalkan.

Sebab kita ingin kejar yang lain.
Sebab kita nak jadi lagi baik dari sebelum ini.

Pengorbanan yang kita buat ini, biar sampai puas hati.
Biar berhabis-habisan.

Alang-alang menyeluk perkasam biar sampai ke pangkal lengan.

Sebab kita dah nampak arah tujuannya. Tunggu nak mulakan langkah; ataupun meneruskan langkah.

Perlukah berlari? Berjalan? Atau merangkak kembali?

Dari Abu Hurairah RA, ia berkata : Rasulullah SAW bersabda: Allah SWT berfirman: “Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu, dan Aku bersamanya ketika ia mengingatKu. Jika ia mengingatKu dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diriKu. Jika ia mengingatKu dalam kelompok orang-orang yang lebih baik dari padanya. Jika ia mendekat kepadaKu sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. Jika ia mendekat kepadaKu sehasta, maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika ia datang kepadaKu dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil”.
(Hadits ditakhrij oleh At Turmidzi)

Walau susah macam mana pun, kita mesti cuba. Mesti.

Walau perit macam mana pun untuk berlari, gagahkan diri.
Walau kita bermula dengan merangkak, tanamkan dalam diri, aku mampu untuk berlari dan aku akan berlari..

Allah tahu.
Dia tahu.
Dan Dia takkan pernah menghampakan hambaNYA yang sentiasa ingin dekat kepadaNYA.

Dah jauh sangat ni, sikit je lagi...

Yang paling penting..
Allah Maha Pemaaf.
Allah Maha Mendengar.
Allah Maha Memakbulkan permintaan hamba-hambaNYA.

Cuba flashback sekejap.
Sepanjang kita berada dalam 'trek' ini, hari-hari yang mendatang tak pernah mengecewakan kan.

Sama ada yang baik sebagai hadiah dan rahmah.
Dan yang buruk sebagai pengajaran dan batu loncatan untuk natijah yang lagi baik.

Dan sebenarnya 'trek' ini perlahan-lahan membersihkan hati kita.
Perlahan-lahan membasahkan jiwa kita.
Perlahan-lahan mengidupkan nuur Iman.

Kita yang dulu, masa mula-mula nak mula merangkak dengan kita sekarang, banyak beza kan.

Cuba ingat balik, mesti dah senyum-senyum kan.

Allah Maha Indah.

Rasa macam tak percaya yang kita dah sampai di sini.

Kalau bina rumah, tinggal nak buat deko-deko sahaja.
Sayang kan... Kalau nak berhenti dan berpatah balik.
Sayang kan... Kalau tiba-tiba nak runtuhkan rumah yang kita dah bina.
Sayang kan... Kalau nak koyakkan lukisan yang kita dah lukis.

So, what to do?

Biasalah, kadang-kadang rasa nak berhenti 'refill' minyak, 'Latte' secawan dua.
Tapi, jangan lama-lama... =)
(sebab kita pun tak tahu banyak mana masa yang kita ada kan...)






Dah?
Ok, jom kita jalan sama-sama.
Kalau saya 'penat', awak tolong 'refill' kan minyak saya
Kalau awak 'penat', saya belikan 'latte' ye..

Saya tak kisah untuk tunggu awak.

Saya tahu...
Awak sayang saya lebih dari awak sayang diri awak.
Saya pun nak sayang awak lebih dari saya sayang diri saya.

That's what sisters do.
That's Ukhuwwah.


iman.






2 comments:

makman said...

Go iman go,
bersusah2 dahulu,kelak manisnya dikau rasai kemudian

niatkan kerana Allah,kerana Allah,kerana Allah
Agar sepanjang perjalanan suka duka ini menjadi amalan yg berterusan d dunia hingga ke akhirat.
IA amin
Doa kami2 mengiringi perjuangan mu...

Anisah Shamilah MS said...

suka sangat.
:)
jzkk iman
sayang awak!