Kadang kala ujian dalam kehidupan adalah stesen pembaikan diri.

Saturday, November 22
Assalamualaikum,

Antara tajuk entri yang terpanjang. Fuh...

Blog saya tidaklah sepopular blog-blog yang lain.... tapi ramai juga yang suruh saya mengupdate.. Haha.

Acap kali satu persoalan terlintas di benak fikiran saya. Apa yang saya mahu sampaikan melalui blog? Kisah kehidupan seharian? (oh.. tidak.. my life is not an open secret. be my friend, and I will let you know more about me.) Luahan perasaan? ( oh... tidak..) Mencari kawan-kawan baru? ( hmm...) Berkongsi pengalaman? ( Ya!) Amar ma'ruf nahi munkar? (oh.. Ya!) dan pelbagai soalan-soalan yang selalu 'main kejar-kejar' di fikiran saya.

No offense okay.

Dalam majalah 'omputih' seventeen pun pernah mengutarakan topik ini. 'Blogging: Do's and Don't's'.

Do's: Think before you write. Our words can be interpreted in diferent ways than we intend them to

Diamonds arent the only things that last forever. Assume what you write online is permanent because anyone could easily print your blog or save it to their computer

Keep your blog positive!

Dont's: Post any personal info about yourself

Post provocative pictures of yourself and others

*Jom jadi blogger yang berhemah!

***************

Adakah anda pernah merasakan hari-hari yang di lalui dipenuhi dengan ujian dan dugaan dari Allah? Rasa penat? Rasa bengang? Rasa putus asa?

فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرًا (٥) إِنَّ مَعَ ٱلۡعُسۡرِ يُسۡرً۬ا (٦)

Dalam surah al-Insyirah, Allah mengulang dua kali ayat yang sama:

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (5) (Sekali lagi ditegaskan): Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (6)

Maka, kita wajib berpegang pada ayat ini setiap kali kita berhadapan dengan ujian yang terasa sukar dan berat. Allah telah menjanjikan kemudahan selepas kesukaran. Namun, kita perlu menghitung diri dan mencari di mana salah dan silap yang telah dilakukan. Ujian itu adalah untuk membaiki diri. Tiada gunanya jika kita berpegang dengan ayat ini tanpa menyedari kesalahan yang telah dilakukan, walaupun sekecil-kecil kesalahan adalah tidak membalas semula senyuman rakan sekelas.

Firman Allah dalam surah al-Zalzalah:

فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرً۬ا يَرَهُ ۥ (٧) وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ۬ شَرًّ۬ا يَرَهُ ۥ (٨)

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! (7) Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! (8)

Maka dalam meniti kehidupan seharian, sebagai seorang manusia yang tidak sempurna, terlalu banyak kesilapan yang telah dilakukan. Kecil mahupun besar. Nilailah diri anda sendiri dengan ikhlas dan jujur.

Ketahuilah. Ujian dan dugaan yang mendatang adalah:

1. untuk menghapus dosa-dosa yang telah lalu

2. menjadikan kita seorang yang lebih baik dari sebelum ini

3. Allah menguji hamba-hambaNya yang disayangi

4. mengajar kita untuk menjadi lebih sabar dan tabah

5. mendidik jiwa supaya selalu bergantung dan bertawakal kepada Allah

Saya juga seorang muslim yang sedang melalui proses pembaikan diri. Moga-moga saya akan menjadi seorang yang lebih baik hari ini, esok dan pada masa akan datang. InsyaAllah.

eymand


1 comment:

Learner said...

entry ni best..
the way you persoalkan ttg niat dlm blogging/ 'hadaf' blogging... rs org patut bace entry ni (walaupn straight to the point which is a common character of budak medik)..

Ujian is designed as station utk pembaikan diri... kite je yg make it otherwise..