Bermulanya perjalanan yang baru...

Sunday, September 9
Nile River~

Assalamualaikum,

Akhirnya…

31 Ogos 2007.

Perjalanan kami diiringi dengan tangisan dan deraian air mata. Baik lelaki mahupun perempuan, perpisahan kali pertama seawal usia 18 tahun bukanlah suatu perkara yang mudah. Ketika rakan-rakan lain sibuk mengejar tiket ke UK, Australia dan US melalui A-Level dan Foundation Programme di MALAYSIA, kami sudah melangkah setapak ke hadapan. Memegang gelaran pelajar perubatan merupakan satu tanggungjawab yang besar, pengorbanan yang ikhlas dan usaha yang gigih.

Housemate:From Sepang to Foustat.ekeke

Berbalik kepada perjalanan kami yang penuh dengan warna dan corak, kami bertolak ke Cairo melalui Amman. [from KL to Cairo via Amman] Kapal terbang MH 8186 berlepas melalui pintu C4, KLIA pada jam 1100 pagi. Kami tiba di Amman kira-kira jam 1500, waktu tempatan. Perjalanan kami diteruskan ke Cairo selepas menurunkan pelajar perubatan dan pergigian Jordan University of Science and Technology[JUST]. Kami selamat tiba di bumi anbiya ini pada jam 6 petang.

Maka, kami mengheret beg-beg besar kami ke luar bangunan lapangan terbang sambil menunggu senior-senior membantu mengangkat beg-beg kami. Thanks for your kindness dear seniors!


Cairo University Hospital~


Faculty of Medicine, Cairo University~


Selepas mendengar taklimat daripada beberapa pihak termasuk PERUBATAN dan MSD, kami dibenarkan berehat. Keesokkan harinya dan hari yang berikutnya, kami dikuarantin di Malaysia Hall. Kami dihidangkan dengan ceramah-ceramah dan pendedahan awal tentang cara hidup di bumi Mesir ini. Hari ketiga dipenuhi dengan senyuman dan kegembiraan kerana kami dibawa keluar dari bangunan berwarna kuning ataupun dikenali dengan nama Dewan Malaysia Abassiyah Mesir[DMAK]. Saya menyertai Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan [BKAWP]. Ustaz-ustaz dan ustazah-ustazah [dari BKAWP] membawa kami berjalan-jalan disekitar Cairo. Layanan mereka yang mesra membuatkan saya lupa kerinduan yang menggunung terhadap keluarga di Malaysia.


Masjid Sultan Hasan,Cairo


Dewan Malaysia Abassiyah Kaherah [DMAK], Cairo




Masjid Sultan Hasan, bersama geng2 KT




eymand.


Doakan saya sukses di sini. Kawan-kawan+my lovely family= i miss you all. Selamat menyambut Ramadhan yang mulia! Ramadhan El-Mubarak!





1 comment:

Anonymous said...

Syabas!!! telah menulis kembali....coretan sebeginilah yg perlu dilontarkan untuk tatapan kami yg juga merinduimu juga sebagai coretan perantauan yg amat bermakna dan berhikmah....eid mubarak